Met alle grote retailers uit de doehetzelf-sector blikte MIX vooruit op 2024. Hoe kijken ze bij Concepts & Companies (o.a. Voor Verf) naar dit lopende jaar?

In het wonen-segment kijken ze nét iets anders naar 2024 dan de ‘hardcore’ dhz-retailers. Concepts and Companies-directeur Rob van Prooijen ziet de grafieken van consumentenvertrouwen, inflatie en woningbouw weer voorzichtig de goede kant op wijzen.

“Onze verwachtingen zijn dus niet zo negatief, zeker niet in het licht van onze demografie. De ene helft van ons land is met pensioen en de andere helft moet al het werk doen en dat zijn er te weinig. En die mensen hebben dus allemaal een baan, weinig tijd én een inkomen dat ze kunnen besteden. Dat versterkt de trend naar ‘do-it-for-me’ en totaalontzorging en daar kunnen wij heel goed op werken.” Qua potentie in de markt zien ze het bij Concepts & Companies dus tamelijk rooskleurig in. Maar waar rekenen ze dan precies mee voor 2024? Van Prooijen: “Dat blijft een lastige. Ik verwacht geen klappers naar boven meer, maar ook geen klappers naar beneden. Ik denk dat we de prijsverhoging goed gaan maken, dus dat betekent zo’n 5% stijging. Maar er gebeurt zoveel in de wereld, dat je er eigenlijk niets zinnigs van kunt zeggen.”

Check het complete MIX-artikel-artikel met een review van 2023, een preview op 2024 en diverse ontwikkelingen die de retailers in het verschiet hebben.

Zie ook de previews van